22 Ağustos 2007 Çarşamba

Koç Müzesi Görülmeye Değer

Geçen yıl Koç Müzesini gezmiştim ve çok beğendim. Eğer görmediyseniz herkesin ilgisini çekebilecek kadar çok sergilenen eser var, görmenizi tavsiye ederim. Çocuklar için süper bir deneyim olabilir hem tarihsel bilgi alacaklar hemde Harry Poter filminde gördükleri Uçan Araba'yı burada görebilecekler. Bir sürü antika araba görebilirsiniz özellikle Cadillac'lar çok güzellerdi. Çok hoş bir zeytinyağı fabrikası oluşturulmuş işleyişi gösteriliyor, trenler ,uçaklar, yatlar, ilk bilgisayarlar,oyun konsolları ki çok özel parçalar bulunuyor.

Benim en çok beğendiğim kısım denizaltı turuydu. Hemen belirtiyim denizaltı için ayrıca bilet almanız gerekiyor. Yıllardır o deniz altında görev yapmış bir bey tarafından gezdirildik ve bazı ses efektleri ile gerçekten denizin altında bir harekattaymış havası yaratmışlar. Çok hoş bir deneyimdi özellikle torpillerin ateşlenmesi efekti sırasında yine o denizaltında emekli bir ziyaretçi asker amcamızın gözyaşlarıyla hepimizde hüzünlü bir atmosfer yarattığı zaman. Denize tutkuyla bağlı olanlar çoktur ama aylarca bu deniz altında Kıbrıs çıkarması sırasında güvenlik görevi yapan bu askerler için orada olmanın çok başka bir anlamı olduğu kesin. Küçücük odacıklar banyocuklar ve sandalyeciklerde aylarca derinlerde yaşamak nasıl bir hayattır ben beynimde canlandıramıyorum. Denizaltından dışarı çıktığımda sadece özgürlük güneşi görmekmiş dedim.


Önemli bir ayrıntı da engelli dostlarımız için çok güzel düzenekler hazırlanmış rahat rahat gezmeleri mümkün.


Sergilenenlerden bazı ayrıntılar;


'TCG Uluçalireis' Denizaltı
Denizaltı, 1944 yılında Portsmouth Tersanesi'nde BALAO/TENCH sınıfı USS THORNBACK (SS-418) olarak 93m uzunluğunda ve 2,400 ton olarak inşa edilmiştir. 1946'da aktif görevden alınıp yedek filoya katılana kadar, 2. Dünya Savaşı süresince Japonya'ya karşı görev almıştır. 1950'lerin başında en üst Guppy tadilatı görerek 1953'de tekrar hizmete girmiştir. USS THORNBACK 2 Temmuz 1971'de Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'na katılmış ve kendisine TCG Uluçalireis adı ve S-338 borda numarası verilmiştir. Müze'ye 2001'de devredilmeden önce 30 yıl kadar Türkiye Cumhuriyeti'ne değerli hizmetlerde bulunmuştur.

1917 Albion Röntgen Aracı
Meşhur İskoç şirketi Albion, ürettiği özellikle kamyon ve otobüs gibi ticari araçlarla tanınmıştır. Birinci Dünya Savaşı'nda İngiliz Ordusu tarafından en çok kullanılan şasilerden biri olan A10 kuvvetli ve güvenilir olmasıyla tanınmış ve yaklaşık 8.800 adet üretilmiştir. Sergilenen araç Ocak 1917'de sadece şasi olarak ısmarlanmış (kasası ve X-ray cihazı daha sonra İngiltere'de takılmıştır) ve muhtemelen Muttefik Kuvvetler ve Osmanlı İmparatorluğu arasındaki çatışmalarda görev almıştır. Araç savaştan sonraki yıllarda Türkiye'de bir süre kullanılmış, 2001'de Müze tarafından depoya yerleştirilmiş ve daha sonra Müze Atölyesi'nde restore edilmiştir.

1961 AmphicarHem denizde hem karada gitme özelliğine sahip Amphicar 1957-8 yıllarında Almanya'da dizayn edilmiştir. Az rastlanan Triumph Herald motora sahip, tekerlek veya pervane yardımıyla kullanılana otomobil aynı zamanda ön tekerleklerin döndürülmesi ile suda gidebilmektedir.

1898 Malden Buharlı Ototmobil
Benzin, elektrik ve buhar geçen yüzyılda otomobiller için üç farklı enerji kaynağı olmuştur. Hemen hemen hepsi birbirine yakın performans sağlamış ve buharlı otomobiller oldukça başarılı olmuştur. Malden, Massachusetts, Amerika'da 1898 yılında üretilen bu model at arabalarından ne kadar etkilenildiğinin açık bir örneğidir.

Zeytinyağı Fabrikası
Ege sahillerinde yer alan Bademli'de ki gerçek bir zeytinyağı fabrikasının parçalarından oluşturulmuş otantik bir fabrika görüntüsündedir. Gerçek bir buharlı makinanın taşıyıcı bantlarla çevirdiği değirmen taşlarını, ezilmiş zeytin küspesini ve sıcak su kazanı gibi detayları da görmeniz mümkün olacaktır.

Römorkör "Liman II"
1935 yılında Hollanda'da üretilen, 1990 yılına kadar aralıksız İstanbul Liman İşletmesi tarafından kullanılan Liman 2, 1991 yılında müze tarafından restore edilmek için alınmıştır. 19m uzunluğunda 50 ton ağırlığında olan bu römorkör 170hp'lik üçlü güçlendirilmiş buhar motoru ile çalışmaktadır. Çalışır durumda bulunan Liman 2'yi buharlar içerisinde görebilirsiniz.

Geleneksel Dükkanlar
Müzenin en ilginç yerlerinden biri olan dükkanlar, çekici bir cadde üzerinde yer almaktadır. Yeni yapılan bu cadde özellikle küçük objeleri barındırmasına rağmen en etkileyici koleksiyona sahip dükkanları barındırır, bunların arasında, bilimsel aletler dükkanı , ayakkabıcı, demirci, gemi donanımı, eczane ve tabii ki oyuncakçı bulunmaktadır!

Saltanat Vagonu
1866 yılında Saltley, Birmingham'da Metropolitan Carriage & Wagon Company'de Sultan Abdülaziz için üretilmiş ve kendisine İzmir - Aydın hattında sefer yapan Osmanlı tren yolu şirketi tarafından hediye edilmiştir. Sultan bu vagonu 1867 yılında Avrupa turu esnasında kullanmıştır. Atölyemizde 1998 yılında restore edilmiştir.

Lokomotif G10
Prusya yapımı G10, 0-10-0 sisteminde dizilmiş farklı bir tekerlek sistemine sahiptir. 1912/13 yıllarında Borsig firması tarfından imal edilmiştir. Prusya Demiryollarında (KPEV) görev yaptıktan sonra Türkiye’ye gelmiştir. TCDD tarafından kullanılmış 49 adet 55000’lik lokomotiften biri olarak uzun yıllar hizmet vermiştir. 18,9 m uzunluğunda ve 76 ton ağırlığında olan lokomotif TCDD tarafından 55022 olarak numaralandırılmıştır..

Riva Aquarama
İtalya'da ki meşhur Riva tersanesinde yapılan son ahşap sürat teknesi olan Riva Aquarama, kesinlikle tasarlanmış en güzel ve etkileyici sürat motorlarından biridir. Her biri 230hp gücünde, iki adet Chris-Craft V8 motoruna sahiptir.

Thomas Edison Patentli Modeli
1876 patentli, Thomas Edison tarafından yapılmış olan ve koleksiyonun en önemli parçalarından biri olan bu parça, telgraf sisteminin gelişimini sağlayan ve telgraf ile semboller yerine harflerin gönderildiği bir modeldir. Edison zamanının en önemli ve yaratıcı mucidi olarak patentli modelleri müzeler ve koleksiyonerler tarafından en çok aranan kişidir.

Douglas DC-3 'Dakota'
1940 ve 1950'lerde sivil havacılık tarafından kullanılan, 1935 yılında ilk uçuşunu yapmış olan DC-3, muhakkak ki en sevilen ve en başarılı uçaktır. Yapımından altı yıl sonra 400'den fazla DC-3 hizmet veriyordu. Bu uçak Türkiye'ye gelmeden önce charter olarak Ford ve General Motors firmalarının şirket ulaşımlarını sağlıyordu. 1986 yılında Türkiye'ye getirilmiştir…

"SS Kalender" Gemisi Buhar Makinası
Boğaziçi vapuru Kalender'e ait üç pistonlu buhar makinası 1911'de İngiltere'de Newcastle-upon-Tyne'da Wallsend Slipway and Engineering Company tarafından imal edilmiştir. Kalender'in iki tane olan ana makinasından sancak tarafında olanıdır. 1911 ile 1980 arasında kullanılmıştır.

B-24 Liberator "Hadley's Harem"
1 Ağustos 1943 - "Kara Pazar" olarak adlandırılan günde Romanya’da ki Ploesti petrol rafinerierini bombalamak üzere Bingazi’den kalkan 177 Liberatorden biridir. B-24, hedefi bombalamasının ve bir Alman savaş uçağı tarafından vurulmasının ardından Kıbrıs'taki İngiliz Üssü'ne inmeye çalışmış ancak Antalya yakınlarına mecburi iniş yapmıştır. Uçağın ön bölümü kazadan sağ kurtulan yedi kişiden biri olan Bay Roy Newton'un yardımıyla 1995'de çıkarılmış ve kısmen restore edilerek sergilenmeye başlanmıştır.

Kaynak: Rahmi Koç Müzesi resmi sitesi http://www.rmk-museum.org.tr/


Adres: Rahmi M Koç MuseumHasköy Cad. No: 27Hasköy 34445 - Istanbul

Tel: (0)212 369 66 00 -01-02


Otobüsler: 47 Eminönü - Alibeyköy Hattı 54 HM Hasköy - Mecidiyeköy Hattı 54 HT Hasköy - Taksim Hattı Minibüs Şişhane - Alibeyköy Hattı

Denizyolu İDO Üsküdar – Eyüp Hattı Vapurları

3 yorum:

kupa kızı dedi ki...

ben gittim çok güzel evet.

ya bu arada bloğuna bence biraz da eğlenceli bişiler ekle gülelim accık bu ne:)

Çilek Reçeli dedi ki...

Sayın Kupa Kızı ,
Yandaki haftanın karikatürleri sizin gibi gülmek isteyen arkadaşlar içindir. :)
Ayrıca boş durmayalım Kupa Kızı bloğunun konseptini komik yapalım o zaman.

kupa kızı dedi ki...

2 satır var yetmez o durma çoşşşş!!!!!!