21 Temmuz 2008 Pazartesi

Pişmaniye


Pişmaniye


Yiyen pişman yemeyen bin pişman

Hafta sonu İzmit'teydim, bu demek oluyor ki yine pişmaniye aldım :) Ben pişmaniye severler arasında şanslı olanlardanım çünkü sık sık İzmit'e gittiğimizden, pişmaniye eskiden beri bizim için mühim bir alışveriştir . İzmit pişmaniyesi de çok satıldığından çoğunlukla taze taze bulunabilmektedir. Biz eskiden beri Öz Can Pişmaniye'den alıyoruz, hep tazecik.

Bu sefer pişmaniye alınca bundan bloğumda hiç bahsetmedim diye hemen yazmak istedim. Çünkü yapılışı zahmetli nevi şahsına münhasır bu tatlı benim en sevdiğim top on listesinde en önemli yere sahip tatlılardandır.

Pişmaniye'nin bilinen sade kakaolu çeşitleri dışında birde unu farklı kullanılarak preslenilerek yapılan Saray Helvası' da çok güzel bir tatlı. Ayrıca bunların çikolata kaplı olanlarıda satılmakta. Benim dün aldığım sade pişmaniyenin üzerine ve içine dövülmüş fındık konulmuştu. Bu şimdilik sadece Öz Can Pişmaniye'de varmış. Çok güzelllll, denemelisiniz. Sabah kahvaltıdan sonra yemeğe başladım , biri beni durdursun. :)

Pişmaniye hakkında kısa bilgi;
Ana maddeleri şeker, un ve yağdır. Şeker ve sudan oluşan karışım kaynatılır, soğutma tazgahlarına dökülür burda macun kıvamına gelir. Macun halini almış şeker daha sonra beyazlatma işlemine tabi tutulur. Eski zamanlarda ustanın şekeri demir bir çubuğa asarak uzata uzata yaptığı beyazlatma işini, günümüzde özel beyazlatma makineleri yapmaktadır. Bu işlem bittiğinde şeker büyük bir sakıza benzer. Diğer yandan un ve yağdan oluşan ve bir kazanda 7-8 saat pişen özel hamur, pişmaniye’nin çekileceği büyük tepsiye belli bir miktar yayılır. Halka haline getirilmiş ve hamur ile karıştırılmış şeker çekilerek açılmaya başlanır. Şeker, esnedikçe ve tepsi genişliğinde açıldıkça katlanıp tekrar açılır. Bu işlem, hamur kaybolana (hamurun şekere yedirilmesi) ve şeker tel tel ayrılana kadar (yaklaşık 15-20 dakika) sürer.

Hiç yorum yok: