20 Ocak 2010 Çarşamba

Abdülmecit - İmparatorluk Çökerken Sarayda 22 Yıl



Hıfzı Topuz'un kaleme aldığı bu romanı okuyunca tarihe tanıklık ediyorum gibi hissettim. Abdülmecit, gerçekten ilgi çekici bir padişah. 16 yaşında tahta çıkan bu hüzünlü padişah Mustafa Reşit Paşa'nın hazırlıkları ile Tanzimat'ı ilan etmiş, haremindeki hanımlarla büyük aşklar, kırgınlıklar hatta aldatmalar ve ölümlerle karşılaşmış. Onların çılgın harcamalarıyla borç bataklarına sürüklenmiş ve genç yaşta yaşama veda etmiş. Bu roman tabiki bu başlıklardan çok daha fazlasını içeriyor.

Sanat ve müziğe ilgili olan Abdülmecit Dolmabahçe sarayının yanında bir tiyatro salonu bile yaptırmış. Çeşitli gösteriler getirtilmiş . Kitapta küçük bir satırda geçen ama bence çok önemli bir durum var o da 19. yy'ın en önemli piyanistlerinden olan Franz Lizst Abdülmecit'e Dolmabahçe Sarayı'nda bir konser vermiş olması. Gerçekten ilgi çekici bir padişahlık dönemi yaşanmış ve bu kitabı okuyana kadar hiç haberim olmadı. Tabi bu benim cehaletim ama tarih kitaplarında okuduklarımız çok yüzeysel ve çoğu zaman sıkıcı. Ama padişahların yaşamları ile ele alınınca tarihteki gelişimlerde anlam kazanıyor. Şimdi diğer padişahların hayatlarını merak ediyorum sanırım bir süre böyle kitaplar okuyacağım. Meraklılarına tavsiye olunur bir solukta okunan gerçek bir hikaye.

Hiç yorum yok: